Ellis Island i listy pasażerów do Nowego Jorku: Przewodnik po Twoim amerykańskim dziedzictwie imigrantów

Ellis Island i listy pasażerów do Nowego Jorku: Przewodnik po Twoim amerykańskim dziedzictwie imigrantów

Nowy Jork, jako port jest bezkonkurencyjny w obu Amerykach i służył, jako miejsce docelowe dla imigrantów przybywających do Ameryki Północnej. Ponad 70% wszystkich imigrantów, którzy przybyli do USA w latach 1850-1900 przeszło  przez port Nowy Jork. Nie mniej niż 12 milionów przyszłych Amerykanów przebyło przez Ellis Island od momentu jej ustanowienia w 1892 roku do zamknięcia w 1954 roku.

Wielu imigrantów, którzy przybyli do Nowego Jorku pozostało tam, i zbudowało nowe życie. Wielu przeniosło się do innych miejsc w całym kraju. Jeśli posiadasz przodka-imigranta, który przybył do USA między 1820 a 1957 rokiem, niezależnie od tego, gdzie później się osiedlił, istnieje duża szansa, że znajdziesz go na listach pasażerów Nowego Jorku.

Przeszukaj listy pasażerów Ellis Island i inne listy pasażerów z Nowego Jorku, 1820-1957

W tym artykule poruszymy historię tych ważnych zapisów i zbadamy, czego można się z nich dowiedzieć o swoich przodkach-imigrantach.

Krótka historia listy pasażerów w Nowym Jorku

Ludzie zaczęli imigrować do Ameryki na długo przed XIX wiekiem. Posiadamy niewiele zapisów dotyczących imigracji przed 1818 rokiem. W grudniu tego samego roku przedstawiciel Wirginii Thomas Newton zaproponował ustawę mającą na celu uregulowanie i zreformowanie regulacji dotyczących statków pasażerskich wpływających do portów z zagranicy. Wynikało to przede wszystkim z bardzo niebezpiecznych warunków przeludnienia, które występowały na tych statkach. Spośród około 5000 pasażerów, którzy wypłynęli z Antwerpii w Belgii do Stanów Zjednoczonych w poprzednim roku, nie mniej niż 1000 zmarło przed dotarciem do portu docelowego. Na jednym statku płynącym z europejskiego portu, ponad 700 z 1267 osób na pokładzie zmarło podczas transportu – znacznie ponad 50%. Kongres szybko zareagował na tę sytuację i 2 marca 1819 r. uchwalił ustawę Steerage Act z 1819 r., zwaną również ustawą o regulacji statków pasażerskich.

Drzeworyt przedstawiający imigrantów na pokładzie niemieckiego statku podczas podróży do Ameryki pod koniec XIX wieku.

Drzeworyt przedstawiający imigrantów na pokładzie niemieckiego statku podczas podróży do Ameryki pod koniec XIX wieku.

Steerage odnosi się do najniższej, najtańszej klasy zakwaterowania, którą oferowały te statki lub na którą sprzedawały bilety. Zdecydowana większość ludzi na tych statkach znajdowała się w klasie steerage – ponad 80 lub 90%. Zgodnie z tą nową ustawą, kapitanowie statków przybywających do amerykańskich portów z zagranicy byli zobowiązani do przedłożenia listy lub manifestu wszystkich pasażerów poborcy celnemu w porcie, do którego przybył statek. Wszystkie znane celne listy pasażerów zostały udostępnione przez Archiwa Narodowe, a celna lista pasażerów dla portu w Nowym Jorku przetrwała dość dobrze do 1820 roku.

W ciągu następnych 60 lat Kongres kilkakrotnie uchwalał dodatkowe przepisy, aby wypełnić luki w prawie z 1819 roku, ale stało się jasne, że potrzebna jest poważniejsza reforma. Doprowadziło to do uchwalenia ustawy imigracyjnej z 1882 r., która przewidywała więcej przepisów przeciwko przeludnieniu, w tym:

  • Wymóg posiadania szpitala pokładowego z lekarzem, wyposażonego w leki i zapasy.
  • Wymóg zapewnienia pasażerom 3 gotowanych posiłków dziennie.
  • Wymogi dotyczące wielkości pomieszczeń sypialnych, które musiały mieć co najmniej 2 stopy szerokości i 6 stóp długości.

Imigracja do Nowego Jorku

W 1845 roku bilet na klasę trzecią z Liverpoolu do Nowego Jorku kosztował około 3 do 5 funtów. Podróż trwała zazwyczaj 3-6 tygodni, a te statki liniowe, jak je nazywano, przewoziły od 200 do 300 pasażerów.

W latach 1910-1920 statki znacznie się rozwinęły i były w stanie pokonać trasę znacznie szybciej, zazwyczaj w ciągu 6 do 10 dni. Te statki mogły przewozić kilka tysięcy osób, w tym setki członków załogi.

Przed 1855 rokiem agenci celni spotykali się ze statkami przy różnych nabrzeżach w mieście, aby zbierać listy pasażerów. Nie było oficjalnej stacji imigracyjnej, a informacje były zbierane tam, gdzie statek miał przydzielone miejsce do cumowania.

Ilustracja przedstawiająca statki zadokowane w nowojorskim porcie z XIX wieku

Ilustracja przedstawiająca statki zadokowane w nowojorskim porcie z XIX wieku

W 1855 roku stacja imigracyjna została założona w Castle Garden na Dolnym Manhattanie i funkcjonowała do 1890 roku, kiedy to została przeniesiona do Barge Office po wschodniej stronie Dolnego Manhattanu. W okresie od 1820 do 1891 roku do portu w Nowym Jorku przybyło nieco ponad 11 milionów imigrantów. Odpowiada to dwukrotności obecnej populacji Norwegii!

Pasażerowie cieszą się po przybyciu do portu w Nowym Jorku, ok. 1900 r. Zdjęcie pokolorowane i poprawione przez MyHeritage

Pasażerowie cieszą się po przybyciu do portu w Nowym Jorku, ok. 1900 r. Zdjęcie pokolorowane i poprawione przez MyHeritage

Wyspa Ellis została otwarta 2 stycznia 1892 roku. Pierwszą imigrantką, która weszła do budynku imigracyjnego na Ellis Island, była Annie Moore, 15-letnia dziewczyna z hrabstwa Cork w Irlandii, której wręczono 10 dolarów w złocie, aby upamiętnić jej rolę w historii Stanów Zjednoczonych. Od tego dnia do 1954 r. na Ellis Island przyjęto 12 milionów imigrantów – z krótką przerwą w latach 1897-1900, kiedy to pożar zniszczył budynek, a stacja imigracyjna została tymczasowo przeniesiona z powrotem do Barge Office na czas odbudowy.

Imigranci przybywający do Nowego Jorku z Ellis Island w 1913 roku. Zdjęcie pokolorowane i poprawione przez MyHeritage

Imigranci przybywający do Nowego Jorku z Ellis Island w 1913 roku. Zdjęcie pokolorowane i poprawione przez MyHeritage

Na fale imigracji miały wpływ wydarzenia na świecie, w tym klęski głodu, wojny i czynniki ekonomiczne, takie jak depresje, „paniki” i Homestead Act z 1862 roku. I wojna światowa spowodowała masowy spadek imigracji w 1914 roku, ale wzrosła ona ponownie z powodu kryzysu w 1921 roku. W 1924 r. uchwalono ustawę imigracyjną, która znacznie utrudniła imigrację. W rezultacie liczba imigrantów gwałtownie spadła.

Badanie rekordów na MyHeritage pasażerów przybywających z Nowego Jorku 

Archiwa Narodowe sfilmowały listy pasażerów i opublikowały je w dwóch zestawach: Listy pasażerów statków przybywających do Nowego Jorku, 1820-1897 oraz Listy pasażerów i załogi statków przybywających do Nowego Jorku, 1897-1957. W serwisie MyHeritage te zestawy są połączone w jedną kolekcję: Ellis Island i inne nowojorskie listy pasażerów, 1820-1957.

W 1898 r. do formularza dodano pytanie o to, czy migrant planuje dołączyć do krewnego, a jeśli tak, należało podać jego nazwisko i adres. W 1907 r. dodano kolejne pytanie z prośbą o podanie nazwiska i pełnego adresu krewnego lub przyjaciela w kraju, z którego dana osoba przybyła. Indeks MyHeritage zawiera osoby wtórne w obu tych kolumnach, dodając 28 milionów nazwisk i relacji do naszej bazy danych pasażerów z Nowego Jorku.

Ważne jest, aby pamiętać, że te zapisy są dwustronne. Druga strona często jest pomijana. W MyHeritage połączyliśmy te dwa obrazy w jeden, dzięki czemu można łatwo przeczytać cały rekord bez utraty jakichkolwiek informacji.

Przykładowa lista pasażerów do Ellis Island

Spójrzmy na przykład włoskiego dżentelmena, Ignazio Barravecchio, który pojawia się w naszym indeksie 4 razy.

Pierwszym rekordem Ignazio w kolekcji jest ten z 1910 roku. W rzeczywistości jest to rekord syna Ignazio, Francesco, ale ponieważ Francesco wspomniał o swoim ojcu jako krewnym w kraju pochodzenia – w tym przypadku Vizzini, Włochy – Ignazio pojawia się w indeksie.

Zapis z Ellis Island dotyczący przybycia Francesco Barraveccio

Zapis z Ellis Island dotyczący przybycia Francesco Barraveccio

Drugi zapis dotyczy przybycia Ignazio w 1913 roku:

Pełny obraz akt Ignazio z Ellis Island z 1913 r.

Pełny obraz akt Ignazio z Ellis Island z 1913 r.

Zapis zawiera nazwisko kuzyna, do którego dołącza w USA, Giovanni Cosentino. Wymienia jego adres jako „jak wyżej” i widzimy, że jest grupa ludzi mieszkających w tej samej rezydencji, spodziewających się 6 pasażerów z Vizzini, którzy przybywają na ten statek, w tym inny Barravecchio, który pojawia się zaraz po Ignazio na liście.

Patrząc na oryginalny skan rekordu Ignazio, tylko z tej jednej linii możemy dowiedzieć się:

  • Jego wiek: 49 lat
  • Stan cywilny: żonaty
  • Jego zawód: robotnik
  • Umiejętności: potrafi czytać i pisać
  • Jego narodowość: Włochy
  • Jego pochodzenie etniczne: Południowowłoski
  • Kraj pochodzenia: Sycylia
  • Miasto pochodzenia: Vizzini
  • Imię i nazwisko żony: Francesca Spinosa
  • Miejsce docelowe: Nowy Jork
  • Sam sfinansował swoją podróż
  • Ma przy sobie 30 USD (warte około 950 USD w dzisiejszych dolarach amerykańskich).
  • Nigdy wcześniej nie był w Stanach Zjednoczonych.
  • Jest w dobrej kondycji fizycznej
  • Jego wzrost: 5’4″
  • Jego cera: blada
  • Jego kolor oczu: brązowe
  • Miejsce urodzenia: Vizzini, Sycylia

To niesamowite źródło informacji o tej osobie. Fakt, że strony są zszyte, pozwala nam łatwo znaleźć dodatkowe informacje o nim na drugiej stronie.

Kolejne dwa rekordy dotyczą krewnych, którzy przybyli później: jego kuzyna Pasquale Depetro i jego syna Vito, którzy wskazali go jako krewnego znajdującego się w Stanach Zjednoczonych.

Dwa dodatkowe wyniki wyszukiwania dla rekordów Ignazio Barravecchio, gdzie był on wymieniony jako amerykański krewny pasażera

Dwa dodatkowe wyniki wyszukiwania dla rekordów Ignazio Barravecchio, gdzie był on wymieniony jako amerykański krewny pasażera

Dodatkowe zasoby do badania przodków imigrantów z USA

Poniżej znajdują się dodatkowe listy pasażerów i rekordy amerykańskiej imigracji dostępne na MyHeritage:

Dowiedz się więcej o badaniu przodków imigrantów z USA na wiki MyHeritage (w języku angielskim):

Przeszukaj kolekcję Ellis Island i inne listy pasażerów z Nowego Jorku, 1820-1957

Ten artykuł został zaadaptowany na podstawie części webinarium przeprowadzonego przez Mike’a Mansfielda na Legacy Family Tree Webinars w dniu 12 kwietnia 2024 roku. Obejrzyj pełne webinarium w języku angielskim bezpłatnie: Poszukujesz rodzinę w Nowym Jorku? Zasoby i techniki w MyHeritage i nie tylko