Jak przekształcić badania historii rodziny w opowiadanie fabularne?
- Od Katie


Gdy cele badania dla konkretnego przodka lub gałęzi rodziny zostały osiągnięte, wielu historyków rodzinnych decyduje się na przełożenie nazwisk, faktów i dat w fascynującą historię. Być może chcieliby, aby była ona bardziej przystępna dla przyszłych pokoleń, a może chcieliby przekształcić tę historię w fikcyjną relację, która może być opublikowana jako krótkie opowiadanie lub powieść. W tym artykule przedstawię Ci kilka sposobów na przekształcenie Twoich badań nad historią rodziny w interesującą opowieść.
Zanim jednak zaczniesz, sugeruję, abyś przeprowadził badania dla każdego krewnego, którego planujesz umieścić w swojej opowieści, nawet jeśli będzie to fikcyjna opowieść, i skonsultował się z żyjącymi członkami rodziny, których planujesz umieścić w swojej opowieści, aby zapytać, czy są jakieś informacje, które woleliby zachować w tajemnicy. Zapewne chcesz czerpać przyjemność z pisania, ale nie chcesz nikogo wprawić w zakłopotanie ujawniając poufne informacje.
Wykorzystanie badań do stworzenia opowiadania
Polecam podejść do historii swojej rodziny tak, jakby to była praca fabularna. To sprawi, że lektura będzie bardziej wciągająca nie tylko dlatego, że dotyczy Twoich przodków. Dodatkową zaletą ujęcia fabularnego jest lepsze zrozumienie ich działań w Twoich historycznych ramach czasowych.
Osobiście używam następującej metody konspektu, aby pomóc sobie w sortowaniu i organizowaniu faktów podczas pisania historii mojej własnej rodziny. Nie wahaj się zmodyfikować te wskazówki tak, by sprawiły, że pisanie będzie dla Ciebie przyjemne.
Zbieranie faktów
Kiedy napisałam swoje pierwsze historyczne opowiadanie, byłam przytłoczona ilością informacji, przez które musiałam się przekopać. Utrzymuj swoje pliki w porządku i oznaczaj je. Ja użyłem kombinacji karteczek przylepnych i karteczek indeksowych. Nie zapomnij ponumerować kartek – nie ma nic bardziej frustrującego w pracy niż zlepek faktów bez ładu i składu.

Zdefiniuj “bohaterów” opowiadania
Kiedy zaczynasz swoją historię, zawsze wspominaj o okresie czasu – np. II wojna światowa – i zbierz wszystkie fakty historyczne, jakie możesz, zanim umieścisz w niej swoje główne postacie.
Wejdź w rolę swojego bohatera/bohaterki i zadaj sobie pytania:
- Gdzie urodzili się moi członkowie rodziny. Na przykład, jeśli moje korzenie są w obcym kraju, nadanie scenerii pomoże mi nakreślić więcej głębi w mojej historii, zwłaszcza jeśli wydarzenia miały miejsce w czasie wojny i sporów.
- Ile miałem lat, kiedy zaczyna się ta historia? Pomoże to czytelnikom, czy słuchaczom wczuć się w rolę dziecka dorastającego w czasie wojny.
- Ile chcę mieć lat, gdy historia się skończy?
- Jak wyglądam? Proszę nie popadać tu w skrajność. Nie muszę wiedzieć, czy bohaterka ma fioletowe oczy Elizabeth Taylor czy rozszczepiony podbródek Cary’ego Granta.
- Jakie ubrania noszę? Bądźmy wierni epoce. Reeboki nie pasują do I wojny światowej.
- Co lubię jeść i gdzie lubię się stołować? Ponownie, fast food jest specyficzny dla danego wieku i musisz wziąć pod uwagę dochody i zatrudnienie swojej postaci.
- Jaki jest mój pogląd na świat, w którym żyje? Bądź tu ostrożny. Musi on pasować do epoki, w której rozgrywa się twoja opowieść.
- Co jest dla mnie najważniejsze w związku? Czasy się zmieniły. Pamiętaj o tych, o których piszesz i dokładnie portretuj swoich bohaterów.
- Jak radzę sobie z dobrymi wiadomościami i trudnymi sytuacjami?
- Niebezpieczne sytuacje: Gdyby ktoś podszedł do Ciebie z bronią, czy wiedziałbyś jak się bronić?
- Zwierzęta domowe: Jakie zwierzęta hodowali ludzie w danym okresie historycznym i jaki był stosunek ludzi do zwierząt domowych? W wielu krajach zarabiają one na swoje utrzymanie i nie są uważane za zwierzęta domowe.
- Przyjaciele i rodzina: Jak twoja postać czuje się w ich towarzystwie?
- Partnerzy i dzieci: Czy masz dzieci? Nie wydawaj swojej postaci za mąż na samym początku historii i nie każ jej porzucać partnera w połowie książki. Ponownie, pomyśl o tym, jak małżeństwo i dzieci były postrzegane w danym okresie.
- Zainteresowania: Czy twoja postać to nieśmiały mol książkowy, który nabiera odwagi, by ratować świat, czy też jest to odważna dusza, która ma wiele niefortunnych zdarzeń i chowa się w kącie przy pierwszych oznakach niebezpieczeństwa?
- Podróże: Czy twoja postać woli pozostawać w miejscu, czy też ma potrzebę przeżycia przygody w innych krajach, która wpłynie na jej działania?
- Kultura: Czy twoja postać lubi muzea i galerie sztuki, czy też bardziej odpowiada jej spędzanie soboty w towarzystwie dobrej książki?
- Książki: Czy twój bohater jest intelektualistą czy bardziej skłania się ku powieściom graficznym lub dziełom z epoki?
- Emocje: Czy Twoja postać płacze na widok rannego dziecka/zwierzęcia lub ma raczej zatwardziały stosunek do dzieci i zwięrząt?
Zbadaj swoją postać pod kątem odpowiedzi na wszystkie te pytania.
Elementy historii
Mroczne chwile
Musisz sprawić, by twoja postać „była dynamiczna”. Wykorzystaj wszystkie powyższe informacje, aby doprowadzić go/ją do Mrocznego Momentu, kiedy wszystko wydaje się stracone.
Elementy historii prowadzące do zakończenia
Spraw, by każde słowo się liczyło, by czytelnicy chcieli czytać dalej. Nie daj się pochłonąć opisom i szczegółom, które sprawiają, że zapominasz o posuwaniu fabuły do przodu.
Rozwinięcie
Twój bohater/bohaterka musi przejść jakąś zmianę od początku do końca twojej historii (zwaną też łukiem postaci).
Konflikt
Twoja historia potrzebuje pewnego rodzaju konfliktu, napięcia, aby posunąć fabułę do przodu. Najlepszym sposobem na osiągnięcie wszystkich trzech jest godny złoczyńca, który sprzeciwia się temu, co protagonista próbuje zrobić. Tutaj, ponownie, postępuj ostrożnie. Możesz chcieć użyć nowego imienia, aby chronić prawdziwą tożsamość złoczyńcy, jeśli jego ujawnienie będzie stresować członka rodziny czytającego twoją historię.
Opisy i oprawa
Opisy postaci
Upewnij się, że wiesz, jak wygląda twój bohater/bohaterka, jak również czarny charakter i trzymaj ich opisy pod ręką w trakcie pisania. Często łatwiej jest pisać, jeśli potrafisz przywołać rysy twarzy postaci.
Opisy ustawień
Dobrym pomysłem jest posiadanie pod ręką także opisów miejsc – i upewnij się, że zweryfikowałeś historyczną poprawność opisów miejsc, w których twoja postać może spędzać czas, włączając w to domy, restauracje, księgarnie, apteki, itp. Kiedy zaczniesz pisać, pomogą ci one utrzymać wiele miejsc wyraźniej w umyśle. O ile nie planujesz, aby Twoja postać przebywała w jednym miejscu przez cały czas trwania opowiadania, jak zostało wspomniane, powinieneś posiadać zdjęcia miejsc z datami, w których rozgrywa się akcja/scena.
Dałam Ci podwaliny. Teraz uformuj i ukształtuj swoje opowiadanie fabularne, która rezonuje z Twoimi słuchaczami, ponieważ poświęciłeś czas, aby zawrzeć w nim wszystkie elementy, które są integralną częścią Twojej epoki i lokalizacji Twojej rodzinnej historii.
________________________________
Joan Ramirez jest autorką pochodzenia żydowskiego, która mieszka w Nowym Jorku, jest publikowaną fotoreporterką, publikuje krótkie opowiadania w sieci i uczy studentów na całym świecie angielskiego, jako drugiego języka. Opublikowała również książki Jamie is Autistic i Go for It Leadership Handbook oraz pracuje nad historycznym suspensem osadzonym w czasach II wojny światowej. Jej najnowsze przedsięwzięcie to The Write Rules dla jej firmy, JL Regen Enterprises LLC.