Jak wystrzegać się błędów przy tworzeniu drzewa genealogicznego?
- Od Katie
Popełnianie błędów jest rzeczą ludzką. Każdy badacz, niezależnie od tego jak bardzo jest doświadczony, jest skazany na popełnienie błędu lub przeoczenie czegoś w tym czy innym momencie. Jednak dzięki metodyczności i skrupulatnemu zapisywaniu swoich źródeł, a także wątpliwości i pytań dotyczących źródeł, można zabezpieczyć swoje drzewo przed błędami, wychwycić wszelkie błędy, które się popełnia, zanim się nasilą, i znacznie ułatwić sobie prześledzenie swoich kroków i ich naprawienie.
Jako badacze historii rodziny, musimy mieć pewność, że fakty, które zapisujemy w naszych drzewach genealogicznych są prawdziwe. Ale nie zawsze możemy być w 100% pewni dokładności. Nawet najbardziej oficjalne zapisy mogą zawierać błędy. Jak możemy upewnić się, że informacje, które dodajemy do naszego drzewa są jak najbardziej dokładne?
MyHeritage oferuje szereg narzędzi, które mogą pomóc.
1. Dodawaj cytaty źródeł
Cytowanie swoich źródeł jest pojedynczą najważniejszą czynnością, jeśli chodzi o weryfikację informacji. Im więcej szczegółów podasz na temat źródła informacji, które rejestrujesz, tym łatwiej będzie prześledzić Twoje kroki i dwukrotnie sprawdzić Twoje badania.
MyHeritage dodaje cytaty źródeł automatycznie, gdy akceptujesz Smart Match™ lub Record Match, ale zawsze dobrym pomysłem jest dodanie więcej informacji, jeśli takie posiadasz. W sekcji „Edytuj więcej”, znajdziesz opcję „Dodaj cytat źródła” dla każdego faktu, która obejmuje wybór poziomu zaufania. Aby uzyskać więcej szczegółów i instrukcji na temat dodawania cytatów źródłowych, przeczytaj Cytowanie źródeł genealogicznych: Dlaczego i jak dodawać cytaty źródłowe.
2. Dodawaj notatki
Oprócz cytowania źródeł, możesz dodać notatki do każdego faktu z sekcji pełnej edycji profilu. Przejdź do sekcji pełnej edycji profilu klikając ikonę ołówka na karcie osoby lub w panelu profilu, a następnie klikając link „Edytuj więcej” na dole wyskakującego okna. Przewiń w dół do „Wszystkie moje fakty” i kliknij „Dodaj notatkę” pod odpowiednim faktem.
Możesz użyć notatek, aby dodać wszelkie zastrzeżenia lub pytania, które możesz mieć na temat danego faktu lub źródeł, które zacytowałeś. Kiedy wrócisz do tego faktu później, będą tam na Ciebie czekały nowe informacje lub źródła, które możesz wykorzystać do odniesienia.
3. Wypełnij sekcję biografii
Możesz również użyć sekcji biografii osoby, aby zapisać informacje o jej życiu i szczegółowo zapoznać się z tym, jakie jego aspekty mogą być jeszcze niejasne. Sekcja biografii jest dostępna na stronie pełnej edycji profilu:
Możesz również uzyskać dostęp do tej sekcji z panelu profilu tutaj:
4. Zidentyfikuj użytkowników MyHeritage, którzy dokonali dużo pracy
Jedną z największych zalet MyHeritage jako narzędzia genealogicznego jest aspekt współpracy: inni genealodzy w Twojej rodzinie, którzy sami przeprowadzili dokładne badania są istną kopalnią złota informacji o historii rodziny. Wielu z naszych najbardziej oddanych użytkowników chętnie odpowiada na wiadomości otrzymane w wewnętrznym systemie wiadomości i zapewne ucieszą się z Twoich pytań, i wymiany wiedzy.
Jednym ze sposobów na zidentyfikowanie użytkowników, którzy mogą być dla Ciebie najbardziej wartościowi, jest przejście do zakładki Podobieństwa według źródła; otworzenie rozwijanego menu statusu, które domyślnie mówi „W toku” i wybranie „Zatwierdzone”:
Spowoduje to wyświetlenie listy źródeł z potwierdzonymi przez Ciebie dopasowaniami, w tym Smart Matches™ z innymi stronami rodzinnymi. Możesz nawet filtrować tylko dla Smart Matches™ klikając na zakładkę „Smart Matches” na górze strony. Pozwoli to na wyświetlenie informacji o tym ile dopasowań masz potwierdzonych z każdego źródła, a co dalej pozwoli Ci zidentyfikować, które źródła były już dla Ciebie szczególnie przydatne.
5. Odwiedź strony tych użytkowników i poproś o członkostwo
Poza kontaktowaniem się z tymi cennymi użytkownikami MyHeritage i porównywaniem notatek, można również poprosić o członkowstwo na ich stronach. Zawsze warto odwiedzić stronę rodziny, z której pochodzi Smart Match™, ponieważ będzie ona zawierać więcej informacji i zapewni więcej kontekstu niż pojedyncza strona Smart Match™.
Podczas odwiedzania strony należącej do innego użytkownika, której jeszcze nie jesteś członkiem, zobaczysz baner na górze, zapraszający do złożenia prośby o członkostwo. Dobrym pomysłem jest dodanie notatki podczas składania prośby o członkostwo, aby dać drugiej osobie trochę kontekstu i pomóc jej zrozumieć, dlaczego jesteś zainteresowany zostaniem członkiem jej witryny rodzinnej.
6. Używaj narzędzi do zarządzania zadaniami
Śledzenie kolejnych kroków, które musisz podjąć, aby przejść i zweryfikować źródło może zapobiec lukom w Twoich badaniach. Family Tree Builder posiada poręczną, wbudowaną funkcję zarządzania zadaniami (ang. „To-Do Tasks”), do której możesz uzyskać dostęp z menu „Widok”.
Jeśli nie używasz Family Tree Builder, możesz ustawić inny system do śledzenia swoich zadań. Na przykład, prosty arkusz kalkulacyjny z kolumnami jak te:
Śledzenie zadań pomaga Ci pracować w uporządkowany sposób, dając Ci kontrolę nad częściami Twoich badań, co do których jesteś mniej pewny lub gdzie szukasz więcej szczegółów.
Korzystanie z tych narzędzi może pomóc w zapobieganiu błędom zanim się pojawią i znacznie ułatwić ich identyfikację i naprawę, gdy już się pojawią.
____________________